Verzekerde die strafblad verzweeg mag nog hopen

Geplaatst op: 14-08-2019, 11:36:14

Een crimineel verzweeg bij de aanvraag van een opstalverzekering zijn verleden met vuurwapen - en drugsdelicten. Verzekeraar ASR weigert hem daarom een brandschade van €428.000 te vergoeden.

Het gerechtshof in Arnhem biedt de man toch hoop op vergoeding van zijn schade, blijkt uit het vandaag gepubliceerde vonnis.

De man loog in november 1998 bij de aanvraag van de verzekering. Zo kruiste hij het vakje ’nee’ aan bij de vraag: ’Bent u in de laatste 8 jaar door de strafrechter veroordeeld?” Dit terwijl hij in april van datzelfde jaar nog was veroordeeld wegens drugsdelicten. Eerder was hij betrokken bij een vuurwapenzaak. Ook op twee andere vragen loog hij.

Brand

In 2008 ontstond de brand in een loods bij zijn woning. Uit het onderzoek bleek niets van opzet, maar de verzekeraar weigerde toch betaling wegens de leugens in het verzekeringsformulier.

Het Arnhems gerechtshof stelt vast dat de verzekerde inderdaad aantoonbaar heeft gelogen. „Hij had melding moeten maken van zijn recente veroordeling”, aldus de rechters.

Moraliteit

Volgens ASR was de verzekering niet afgesloten als de man eerlijk was geweest over zijn verleden. „Aan de melding van strafrechtelijke feiten kunnen conclusies worden verbonden ten aanzien van de moraliteit en betrouwbaarheid van de aspirant-verzekerde”, zo luidt de stelling van de verzekeraar.

Dat vinden de rechters onvoldoende reden om de verzekering te schrappen. Zij willen meer weten over het toenmalige acceptatiebeleid van verzekeraars. Was de opstalverzekering inderdaad geweigerd als ASR van de veroordeling had geweten? „Het is aan ASR om aan te tonen dat een redelijk handelend verzekeraar bij kennis van de ware stand van zaken de verzekering niet zou hebben gesloten”, aldus het vonnis.

In afwachting van het nieuwe informatie van ASR over het acceptatiebeleid doet het hof nog geen uitspraak.

Bron: www.dft.nl van 13 augustus 2019